Londen in de winter met kleuter, is dat leuk?

Door

Het is alweer een tijd terug, maar twee jaar geleden maakte ik een geweldige stedentrip met mijn vriendin Judith en onze kinderen, toen beide vier jaar oud, naar het magische Londen. Want Londen in december, dat is bijna niet anders te omschrijven dan magisch. Een stedentrip naar Londen met kleuters is een uitdaging, maar zeker de moeite waard! Niet alleen wij genoten van de duizenden lichtjes in de drukke prachtig versierde winkelstraten. Ook onze kinderen keken hun ogen uit en waren meteen fan van de rode dubbeldekkers en de zwarte taxi’s. Eerder schreef Vettt al over een stedentrip naar Londen met een tiener. Wat er in december te beleven valt voor een stel kleuters en hun moeders, dat lees je hier!

Londen!

Met het vliegtuig naar Londen

We vertrokken voor onze reis op een vrijdag vroeg in de morgen. Vanaf Amsterdam Schiphol vliegen we om 10.25 uur richting Londen Heathrow. Onze trip naar Londen deden we met het vliegtuig, in een eerdere blog over een stedentrip naar Londen met tiener lees je ook de ervaring om met de boot te gaan. Ook gaaf!

Op Schiphol Airport

Sneeuwstorm

Toen we eenmaal in het vliegtuig richting Heathrow Airport zaten, moest het vliegtuig nog eerst even ingespoten worden met anti-vries, omdat we boven de Noordzee nog door een sneeuwstorm zouden vliegen. Het risico van vliegen in de winter :-). Daar werden we helemaal niet zenuwachtig van. Dat dat het minst spannende van onze reis zou worden, konden we toen nog niet vermoeden. Na een korte vlucht kwamen we aan in Londen en gingen we gewapend met mijn reis-voorbereidings-encyclopedie-atlas-reeks naar de metro richting Londen Clapham.

Accommodatie in London Clapham

In de wijk Londen Clapham hadden we een kindvriendelijk hotel geboekt dat een stukje buiten het centrum lag, maar goede beoordelingen had. En er was een goede busverbinding naar het centrum, ook niet onbelangrijk. Toen we aankwamen in Clapham waren we aangenaam verrast. Het was een nette gezellige buurt en de bekende rode dubbeldekkers reden af en aan. Ons onderkomen was het Premier Inn London Clapham dat we vonden op booking.com. Een gezellig en knus hotel in Zuid Londen, netjes en schoon. Op de hoek van de straat van ons hotel zat een supermarkt. We hadden alvast bedacht dat we daar wijn en snacks konden inslaan voor de avonden op hotelkamer.

Jamie Oliver’s Diner

De eerste avond besloten we te eten bij Jamie Oliver’s Diner vlakbij Piccadilly Circus. Dit is een pop-up restaurant dat slechts enkele jaren geopend is en inmiddels helaas ook alweer is gesloten. Het was een populair restaurant bij families, want vlak nadat we een tafeltje vonden, stond er al een lange rij gezinnen om binnen te komen. En het werd snel duidelijk waarom. Het restaurant was ingericht met reusachtige dino’s en dinoposters en er hing een gemoedelijke sfeer.

Zo handig om te eten ook, die chicken wings

Doen: Piccadilly Circus by night

Toen we na het eten onze sjaals, mutsen, handschoenen en klimuitrusting weer op de plaats hadden, stond ons een geweldig aanzicht te wachten. Inmiddels was het donker en was Piccadilly Circus veranderd in een Times Square-achtig tafereel. Overal waar je keek waren lichtsnoeren, verlichte zwevende engelen, dubbeldekkers, taxi’s, mensen en vooral heel veel lampjes. Londen was ondergedompeld in kerst en het was magisch.

Piccadilly Circus
Regent Street

Londen met kinderen: ‘s avonds via de nachtwinkel naar het hotel

Die avond toen we laat weer bij ons hotel arriveerden, scoorden we nog gauw een zak chips en een fles wijn bij de nachtwinkel. De kinderen in bad, pyjamaatjes aan en lekker in bed (nadat er eerst een kussengevecht had plaats gevonden op de kingsize bedden natuurlijk). Tijd voor de moeders om onder het genot van een hapje en een drankje nog even na te kletsen en te lachen. Wel in de pyjama op de grond bij het licht van de badkamer en uit een plastic bekertje, maar who cares. Wijn is wijn. Compleet wat anders natuurlijk dan wanneer je zonder kinderen gaat, maar dit was minstens zo gezellig!

Prachtig versierde straten

De nacht krijgt een onverwachte wending

Je zou denken dat hiermee een lange vermoeiende dag ten einde was gekomen. Niets was minder waar. In het holst van de nacht ging het brandalarm af en ik zat meteen rechtop in bed. Kind over de schouder en geen tijd om spullen bij elkaar te sprokkelen. Enkele seconden later zat ook Judith met dochterlief in de startblokken, wegwezen!

Via de trapgang snelden we naar beneden. We zagen nog geen sporen van rook en we konden veilig de gang op. Een verdwaalde Spanjaard probeerde nog met de lift naar beneden te komen. Beneden aangekomen was het een behoorlijke chaos. Er waren slechts twee personeelsleden van het hele hotel op de been en die leken niet echt te weten wat ze moesten doen. Met een vlag liepen ze angstvallig heen en weer om ons uiteindelijk naar buiten te begeleiden. En daar moesten we op vertrouwen. Fijn, een onvoorzien nachtelijk avontuur.

Op blote voeten in de sneeuw

Daar stonden we dan. In de sneeuw op blote voeten. En in onze pyjama’s. Met onze kinderen. Die stopten we al gauw onder onze pyjama shirts om ze warm te houden. Leuk, een stedentrip naar Londen met kleuters. We stonden mooi te koekeloeren tussen de stellen, een gezin met een heel klein baby’tje en dronken Engelsen in hun onderbroek met hun biertjes nog in de hand, zij leken nergens last van te hebben. En de kinderen? Die vonden het alleen maar heel spannend, want er kwam een echte brandweerwagen aan te pas! Of er nou echt brand was hebben we nooit ontdekt, de mensen van het hotel gaven aan dat er iemand gerookt had in het toilet. Niet echt hoe ik me onze eerste nacht in Londen had voorgesteld. Gelukkig konden we een uur later onze slaap weer hervatten, want zaterdag beloofde weer een drukke dag te worden.

Londen verder ontdekken

Na deze onverwachte nacht, startten we de dag goed met een ontbijtje. Helemaal klaar om in onze kersttruien Londen verder te ontdekken. Bij het ontbijt mogen de kinderen allebei een knuffel uit de speelhoek uitkiezen. Ter compensatie voor de afgelopen bijzondere nacht. Ze kozen afgrijselijke ouderwetse Engelse knuffels die het daglicht niet konden verdragen, tot onze grote spijt. We hoopten steeds dat de kinderen ze onderweg ergens zouden laten liggen, maar natuurlijk gebeurde dat niet. Ook niet in de metro waar Thiago een huilende baby troostte met zijn knuffel. Helaas. Ze waren er dol op en namen het zorgvuldig mee op sleeptouw.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 24899675_1479420028842465_8438852925921896256_n-1-1.jpg
Hop on Hop off bus

Met knuffel onder de arm door Londen

Mijn vriendin Judith verkneukelde zich er later om dat dochterlief het toch gepresteerd had om de pop (die meer weg had van een vogelverschrikker) op het vliegveld achter te laten. Maar nog steeds is de harige hond de favoriete knuffel van zoonlief. Want Thiago neemt zijn knuffel twee jaar later nog overal mee naartoe als we op reis gaan en zijn hondje ligt nog elke avond bij hem in bed. Ach ja, hij wordt er gelukkig van. Waarschijnlijk omdat het hem herinnert aan zijn prachtige Londen avontuur waar zijn knuffel toch maar mooi onderdeel van was.

In de metro!

Onze aanraders voor Londen met kinderen:

Op de zaterdag hadden we een volle dag in Londen. Onze absolute aanraders van dit winterse weekendje Londen zijn:

• National History Museum
    Als je een stedentrip naar Londen met kleuters gaat ondernemen, mag dat niet op je to-do lijstje ontbreken! Ontzettend leuk voor kinderen, vanwege de vele dierenskeletten en het dinothema. Er is een restaurant in dino thema en je kunt er lekkere taartjes eten. Ook is er een mooie giftshop waar wij een gave dino kersttrui scoorden die nog steeds vol trots in de kast hangt. De wandeling ernaartoe was ook leuk, het museum ligt in een mooie wijk met vele bakkerijtjes en kneuterige winkeltjes. Onderweg kwamen we de typische Engelse rode telefooncellen tegen waar de kinderen graag even in wilden. En in de winter is er een mooi schaatsbaan met een prachtige carrousel voor het museum.
  • Hop on Hop off bus
    Ideaal voor een stedentrip naar Londen met kleuters: de hop on hop hoff bus. Je ziet veel en toch hoef je niet veel te lopen. En als je iets van dichtbij wilt zien en ervaren, stap je gewoon uit. Deze tickets hadden we in Nederland reeds online besteld met korting bij Touracti. Een ideale manier waar ook wij even konden uitrusten en toch een heleboel highlights konden zien. We brachten een bezoek aan de kerstafdeling van het bekende warenhuis Harrods en de werkkamer van de kerstman bij Hamleys, één van de grootste speelgoedwinkels ter wereld, gelegen aan Regent Street. Veel speelgoed wordt gedemonstreerd of kan uitgeprobeerd worden. Op afspraak mag je met de elven van de kerstman knutselen in de werkruimte van de kerstman. Een leuke activiteit voor een stedentrip naar Londen met kleuters in december.
  • Wandel rond in de schemer
    Rond de schemer was het prachtig om te zien hoe de stad met al haar lichtjes tot leven kwam. Een van de mooiste tijdstippen van de dag. Je voelt de sfeer intreden en onze koters keken hun ogen uit. Handig om rekening te houden met de spitsuren, zodat je niet onnodig lang in de file staat zoals ons overkwam.
  • Winter Wonderland in Hyde Park
    Na het avondeten bezoek we Winter Wonderland in Hyde Park. Hyde Park was omgetoverd tot een pretpark, kerstmarkt en eetkraampjes walhalla. Met een betoverende schaatsbaan en een gedeelte met speciale kinderattracties. We kochten er unieke souvenirs voor in de kerstboom en voor het thuisfront en we brachten een bezoek aan het spookhuis. Verder is er van alles te verkrijgen, van een broodje braadworst van de barbecue tot warme chocolademelk met slagroom bij een kampvuurtje. Met zoonlief deed ik nog een ritje in de Wilde Maus XXL. Ik dacht dat ik een hartaanval kreeg. Nog nooit was ik zo blij geweest dat ik met beide benen op de grond stond.
  • En verder hoef je niet flink uit te pakken om het kinderen naar de zin te maken. Een ritje in een dubbeldekker, de metro of een taxi vinden kinderen al geweldig! En een donut hier, een taartje daar. What’s not to like? En we waren immers gekomen met het vliegtuig, dat was al een avontuur op zich. Zoonlief sliep naderhand thuis zelfs een tijdje met zijn nachtlampje uit in het volledige donker, omdat het hem aan de metro deed denken.
National History Museum
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 46720537_1914420265342437_70809820139094016_n.jpg
Santa’s Workshop
De bekende rode telefooncel

Moe maar voldaan

Ook deze avond lagen de kinderen weer vermoeid, maar voldaan in bed en hadden wij nog even tijd om na te kletsen. Alweer de tweede en laatste avond in Londen, voor zover we toen wisten. Zondagochtend zouden we rustig gaan ontbijten en de laatste uurtjes in de buurt van het hotel doorbrengen, voordat we weer huiswaarts zouden gaan. Degene die mij persoonlijk kennen, weten dat dát niet gebeurde.

Het warenhuis Harrods; prachtig verlicht in de schemer!
Hyde Park

Terug naar huis

Op zondagochtend togen we, uiteraard weer in een verse lading kersttruien, naar beneden voor het laatste Engelse ontbijt. Die nacht was er nieuwe sneeuw bij gevallen en we besloten met de kinderen een stukje te wandelen door de wijk. Niet veel later was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Er was een overdekte speeltuin op Heathrow Airport en nadat we de nodige cadeautjes hadden gekocht in de souvenirwinkels op het vliegveld, konden de kinderen daar mooi even hun energie kwijt voordat we het vliegtuig in gingen. Op de digitale schermen met alle vertrektijden zagen we dat er inmiddels een heleboel vluchten geannuleerd waren, zowel binnen Europa als naar de Verenigde Staten. Opgelucht dat we bijna konden boarden na twee uur vermaak op het vliegveld, gingen we naar de gate.

Sneeuwval en vertraging

Daar stond ons het onaangename nieuws te wachten dat inmiddels ook onze vlucht was geannuleerd vanwege de sneeuwval in Londen en Amsterdam. Op dat moment was het niet te bevatten dat dit werkelijk gebeurde. We probeerden zo snel mogelijk meer informatie te krijgen en zochten een balie van British Airways. Al snel werd ons duidelijk dat we van het kastje naar de muur werden gestuurd. We besloten naar een andere balie van British Airways in de vertrekhal te gaan en tegen die tijd dat we daar aankwamen stond er een ellenlange rij met gestrande passagiers, op zoek naar antwoorden.

Chaos bij onze stedentrip naar Londen met kleuters

De afsluiting van dit weekend werd chaotisch. Er werden oplossingen gezocht voor de gestrande reizigers. Voor ons betekende dat Judith en haar dochter van ons gescheiden werden en we beide een onderkomen in een ander hotel kregen. Er werd naar nieuwe vluchten gezocht voor ons allebei maar gezien de weersomstandigheden was het zo onduidelijk wanneer dat zou zijn. Er werden hotels en maaltijdbonnen geregeld en ik merkte dat de lol er al snel af was. Ik wilde namelijk ook graag naar mijn mannen (partner en toen éénjarige zoontje) aan het thuisfront, waar ik me op ingesteld had.

Ongeruste berichten van het thuisfront

Op het nieuws waren ondertussen beelden te zien van de chaos op de vliegvelden dus al gauw stroomden de ongeruste berichten van het thuisfront binnen. Vrienden, familie en collega’s die hadden vernomen dat we gestrand waren op Heathrow Airport belden massaal om te kijken of we ergens terecht konden in deze ellende met onze kleuters. Gezien Judith en ik ook nog collega’s zijn, was het een vreemde situatie voor onze werkgever. ‘We komen maandag en dinsdag niet werken, we blijven voorlopig nog in Londen’. Dit lijkt misschien heel leuk. Maar als je alleen in een zakenhotel zit ver buiten de stad en je steeds naar het vliegveld moet afreizen met je kleuter om te kunnen achterhalen op welke nieuwe vlucht je zit, als je al een vlucht naar huis krijgt, is de lol ver te zoeken.

De kleuter vond het allemaal wel prima

Het is zo’n vreemd gevoel om in het buitenland te zitten zonder uitzicht op wanneer je je weer kan herenigen met de rest van je gezin. Deze afsluiting is niet wat ik voor me zag bij een stedentrip naar Londen met kleuters. Bij de giftshop van ons nieuwe hotel mocht hij een kadootje uitzoeken om hem wat op te vrolijken. Hij was zich echter helemaal niet bewust van enige problemen. Terwijl ik in de hotelkamer op het bed zat te bellen met mijn man en later met Judith, zat een tevreden zoon hutten te bouwen op en onder het bed voor zijn geliefde knuffels. En spartelde hij later vrolijk rond in de badkuip. Bij het diner kletste zoonlief honderduit en stortte hij zich op het toetjesbuffet. Dat weekend zag ik dat kinderen heel flexibel zijn en zolang hun ouders er maar zijn, ze alles aankunnen. Thiago had geen last van spanning of stress, maar vermaakt zich prima met de aanwezigheid van zijn moeder en zijn speelgoed.

Een nieuwe vlucht

Uiteindelijk, na heel veel stress, onduidelijkheid, nog meer onduidelijkheid en geregel hadden we eindelijk een nieuwe vlucht weten te bemachtigen. Twee dagen na onze geplande retourdatum kregen we ‘s morgens eindelijk een vlucht naar huis. Judith bleef echter nog langer in onzekerheid zitten, en dat terwijl zij eigenlijk als eerste naar huis zou vliegen (haar nieuwe vlucht een dag eerder werd uiteindelijk ook geannuleerd vanwege nieuwe sneeuwval waardoor zij weer in dezelfde onzekerheid belandde). Zij kon uiteindelijk die avond richting Nederland. En om deze bijzondere reis toch nog in stijl af te sluiten, mocht Thiago even bij de piloot in de cockpit een kijkje nemen! Dat vond hij natuurlijk supergaaf!

Bij de piloot!

Een stedentrip naar Londen met kleuters (in december): magisch en onvergetelijk

Wat een avontuur was het uiteindelijk geworden. Londen was magisch en onvergetelijk en ik zou het iedereen aanraden. Ondanks de onverwachte wendingen en ellendige eenzame momenten, waren de eerste dagen zo geweldig dat het het allemaal waard was geweest. Natuurlijk hadden de kinderen onderling weleens gekibbeld door de lange dagen en vermoeidheid. Maar dat soort dingen gebeuren thuis ook. Wat hadden we onwijs genoten in Londen en wat hebben de kinderen er nog lang over nagepraat en de fotoboeken bekeken. En de herinneringen? Die pakt niemand je meer af! Ik vind het heerlijk om met mijn koters op reis te gaan en avonturen te beleven (soms dus ook onverwachte). En ze wilden maar al te graag weer eens terug. Thiago was dan ook best jaloers dat ik een jaar later opnieuw ging, ditmaal met vriendinnen. En ditmaal geen sneeuwstorm. De kans dat dit gebeurt is natuurlijk niet zo groot en ik zou iedereen aanraden om in december een bezoek aan Londen te brengen, met of zonder kinderen. Londen met kerst is awesome! Het was een ervaring om nooit te vergeten. Hier zullen we jaren later nog over napraten.

Londense Taxi voor Harrods

Ons heeft het er in ieder geval niet van weerhouden om nieuwe avonturen aan te gaan. Een half jaar later gingen we voor een weekend met de bus naar Parijs, in de zomer weliswaar 😉 Ook hier waren veel avonturen voor kinderen te beleven. Over dat avontuur schreef ik ook een blog: Parijs met kinderen.

Over Emily

Meer blogs van Emily lezen? Kijk dan even hier!