Ontspannen in een fluisterboot of juist sportief met de kano, dat kan bij vakantiepark Mölke

Voor mijn verjaardag en die van Bram mogen wij altijd een leuk uitje uitzoeken als verjaardagscadeau van mijn moeder. Mijn broertje en schoonzusje (en hond Joppe) gaan ook elk jaar mee. Zo kwam het dat ik op zoek was naar ‘iets leuks’ voor 7 personen. Al snel kaderde ik mijn zoektocht af, want we wilden namelijk varen in een fluisterboot, hartstikke leuk! Over een kanaal, rivier of beekje, als we er met mijn familie op een zonnige zondag in juli maar een heerlijk dagje uit van konden maken. Want varen vinden we allemaal leuk, met name Ravi (op voorwaarde dat hij mag sturen)! Ik zocht naar een plekje het liefst zo dicht mogelijk bij huis (Enschede), anders zitten we zo lang in de auto. En ergens waar het mogelijkerwijs niet zo heel erg druk is en waar hond Joppe ook welkom is.

Het eerste dat in mijn hoofd oppopte was Giethoorn. De Wieden en de Weerribben zijn natuurlijk prachtig, maar wel dik anderhalf uur rijden én heel druk! Gelukkig herinnerde ik mij een soortgelijk familie-uitje van twee jaar geleden en zo kwam ik bij vakantiepark Mölke in Zuna terecht. Met een half uurtje rijden waren we er en we kwamen pas na 20 minuten varen in onze fluisterboot de eerste tegenligger tegen, Twente is zo relaxed!

De aantrekkingskracht van water

Water heeft op ons gezin een ontzettende aantrekkingskracht. We houden van de zee, van een rivier, van een meer of plasje. We houden van zwemmen, van pootje baden, van prutsen met een schepnetje en het vangen van kleine visjes, van het gooien met stenen over bladstil water én van varen. Op een fluisterboot, rondvaartboot, zeilboot, een luxe jacht (I wish) of in een opblaasbootje of kano. Water geeft een vakantiegevoel, een gevoel van niets moeten, van ontspanning en van samenzijn. Daarom zoeken wij regelmatig het water op, net als heel veel andere Nederlanders! Maar hoe gek ik ook ben op water en met name op varen, wat een hekel ik heb aan drukte. Aan hordes mensen die allemaal precies, vaak net iets langzamer dan jij, dezelfde kant of precies de andere kant op willen!

varen over de regge in een fluisterboot of kano bij Mölke

In alle rust varen over de Regge in een fluisterboot, dat kan bij vakantiepark Mölke

Vakantiepark & Partycentrum Mölke

Voor wie Mölke nog niet kent; hoe dan? Mölke biedt namelijk zo ontzettend veel en zo dichtbij huis. Je kunt er overnachten (vakantiehuisje met sauna, glamping, mobile homes en o.a. groepsaccomodaties), een feestje vieren, varen (rondvaarten, fluisterbootjes en kano’s) en zelfs showbowlen, binnenspelen en warm overdekt zwemmen. En heb je honger? Dan kun je uit eten in het Dinercafé & Pannenkoeken. En er is nog meer, maar dat mag je lekker zelf ontdekken.

Vakantiepark & Partycentrum Mölke ligt in Twente aan het kabbelende riviertje de Regge, omgeven door een prachtig landschap en rustieke Twentse boerderijen. Mölke zorgt in de zomer, herfst, winter en in de lente voor een plezierig, ontspannen en onvergetelijk verblijf voor gasten, in een verrassende en natuurlijke omgeving. Het is er groot, maar niet te groot. Groot genoeg om eventuele drukte niet te merken en klein genoeg voor een echt Twents gevoel van “alles kan hier, en alles komt goed”. Zo vertelde de medewerker van de mini supermarkt/receptie mij. En daar was ik het wel mee eens.

In een fluisterboot over de Regge

We waren met 5 volwassen, hond Joppe, Ravi (6) en Bodhi (4). We huurden een fluisterbootje waar we met zijn allen gemakkelijk in zouden passen. Maar omdat een fluisterboot toch ook wel een beetje saai kan zijn, huurden we er een driepersoons kano bij. Op de heenweg vaarden oom Gijs, tante Romany en Joppe in de kano en na een klein half uurtje namen Bram, Ravi (die het peddelen al supergoed onder de knie heeft) en ik het over. Onderweg kwamen we de bekende Pelmolen ter Horst (uit 1752) tegen, dichtbij het Twentse Rijssen. En ook zagen we heel veel libellen, een grote roofvogel en verschillende ooievaarsnesten.

varen over de regge in een fluisterboot of kano bij Mölke

In de fluisterboot en kano vaarden we langs de bekende Pelmolen dichtbij Rijssen.

Een nadeel vond ik, ten opzichte van varen in de Wieden of Weerribben, dat je heen en dan weer terug moet en je dus geen rondje kunt varen. Huur je een bootje voor 2 uur, dan vaar je 1 uur heen, draai je om en vaar je 1 uur terug. Toch heb ik niet echt het gevoel gehad heen en terug te varen, omdat de natuur zelfs een tweede keer weer anders is. Jammer vond ik ook dat er weinig aanlegplekjes of strandjes zijn om even een pauze in te lassen, te plassen of te picknicken (je kunt een picknickmand reserveren bij Mölke). Maar, wat is nou 2 uur varen, bijkomen kan wel weer bij Mölke op het terras! We stopten onderweg wel even om oververhitte hond Joppe te laten plassen en zwemmen. Hierna sprong hij, met ruim 3 liter zand en water, zo weer de fluisterboot in, blij dat ik in de kano zat!

We hebben Ravi en Bodhi wijsgemaakt dat er in een fluisterboot alleen maar gefluisterd mag worden. En een rustige vaart dat we hadden…. ?

Tip: Het was helemaal niet druk (zo fijn) en dat kan liggen aan het feit dat we ons in een gelovige omgeving bevonden waar het op zondag gewoon een rustdag is. En kanoën is hard werken, dus…

Arrangementen

Wij hebben een arrangement gereserveerd met een welkomstdrankje, 2 uur varen in een fluisterboot en hierna een pannenkoek naar keuze. Na het varen op een warme dag is er niets fijner dan neer te ploffen en te genieten van een ijskoud drankje op het terras. De jongens hadden hier geen geduld voor en waren binnen no-time vertrokken naar de buitenspeeltuin en vijf minuten later weer naar de binnenspeeltuin.

pannenkoeken eten bij Mölke

Bodhi kreeg zijn pannenkoek niet helemaal op.

We konden binnen ons arrangement kiezen uit alle pannenkoeken van de kaart. Maar wij vonden de pannenkoeken een beetje tegenvallen en dat kan natuurlijk toeval zijn. Daarbij zijn we ook erg verwend met een aantal goede pannenkoekenrestaurants bij ons in de buurt. Ik zou een volgende keer dan ook graag iets anders van de kaart uitzoeken. Want de kaart ziet er verder erg goed uit. Met een softijsje in onze handen liepen we na de lunch richting de Regge. Hier hebben we, samen met enkele campinggasten, nog even genoten van de zon en de zondagse rust.

Aan het einde van de dag vertrokken we, moe en voldaan, weer richting Enschede waar we 35 minuten later thuis het zand en zweet van ons af spoelden. Zo, dit scheelt mij volgend jaar weer een zoektocht naar leuke uitjes 😉

Deze blog kwam tot stand middels een samenwerking met Vakantiepark & Partycentrum Mölke

spelen aan de Regge bij Mölke

Na de pannenkoeken hebben we nog even aan de Regge gezeten. De jongens namen nog een frisse duik!

Over Maryke

Meer blogs van Maryke lezen? Kijk dan even hier!