Handig! 8 x het ritme terug krijgen na de zomervakantie.

Door

Een uitdaging voor veel ouders: Het ritme terug krijgen na de zomervakantie. De omschakeling van ‘zes-vrije-vakantieweken-naar-terug-in-de-structuur’ is ieder jaar wel een uitdaging. Maar nog nooit was hij zo groot als dit jaar. Nog maar net hebben we al die weken/maanden thuis werken achter de rug en we zijn allemaal echt toe aan rust en ontspanning. De afspraken en regels worden soepeler, de structuur is nu niet zo belangrijk en ontspanning is wat op de agenda staat. Ook wordt er later naar bed gegaan, want veel te warm én veel te licht én geen wekker in de ochtend. Maar dan ineens gaat die laatste week van de zomervakantie in. Stress! Nu al?!

Ik heb Kindercoach Marijke Droog (Mijn Kind en Ik) gevraagd of ze mee wil werken aan een blog en haar tips wil delen met ons. Ze is zelf moeder van twee kinderen en werkt al haar hele werkende leven met kinderen en ouders. Want eerlijk; ik kijk ernaar uit en zie er tegenop. En ik weet zeker dat ze goede tips heeft, die heeft ze namelijk altijd :-)!

Het ritme weer terugkrijgen na de zomervakantie: tips voor een relaxte eerste schoolweek!

Om de eerste schoolweek wat soepeler te laten verlopen, heb ik wat tips verzamelt voor een relaxtere overgang.

1. Het slaapritme terug krijgen

  • Slaaptijden
    De grootste bottelneck, waar veel ouders problemen ervaren, zijn de slaaptijden. Kinderen zijn in de vakantie meer uitgerust, gaan pas later slapen door uitstapjes/verjaardagen/bbq’s enz. Ik heb helaas geen toverspreuk die de kinderen rond 19.30 uur weer makkelijk laat slapen. Feit is dat later naar bed gaan lastig is om terug te draaien. De beste en tegelijkertijd de stomste tip is dus: houd de slaap-structuur in de vakanties er gewoon in. Een keertje later naar bed is niet erg. Maar probeer niet te veel af te wijken van de normale bedtijden. De meeste ouders willen deze tip niet horen (begrijpelijk) maar ik wilde hem toch genoemd hebben.
  • Vrijheid/blijheid maakt dat kinderen in de vakanties vaker laat in bed liggen. Het beste dat je dan in mijn ogen kan doen is accepteren dat dit gevolgen heeft voor de laatste vakantie week en/of eerste schoolweek. Acceptatie kan veel frustratie schelen als je jonge kinderen hebt. ‘Slaap’ is 1 van de drie punten die je jouw kind niet kan opdringen. (‘Zindelijk-worden’ en ‘eten’ zijn de andere 2. Maar daarover een andere keer meer)
  • Om jouw kind goed voor te bereiden is het vooral belangrijk om het bespreekbaar te maken. Leg uit dat de bedtijd weer wordt teruggedraaid, per wanneer en ook waarom. Houd jouzelf dan ook aan de afspraak die jij met jouw kind maakt. Is jouw kind(-eren) enorme uitslaper(s)? Zet dan de laatste week van de vakantie in de ochtend een wekker. (Die tip willen we natuurlijk ook liever niet horen…)

    De laatste week is ook een goede week om terug te kijken en vooruit te kijken. Dat brengt mij gelijk bij mijn volgende tip…

2. Maak een aftelkalender

Mocht je deze vakantie geen aftelkalender hebben gemaakt van de dagen/weken/uitstapjes, dan is het nu de tijd om dat alsnog te doen. Laat zien hoeveel dagen de kinderen nog vrij zijn. Vertel wat er nog in de agenda staat en vanaf wanneer de gewone bedtijden weer worden aangehouden.

3. Bespreek en evalueer de vakantie

In de laatste week bespreek je met de kinderen wat jullie allemaal gedaan hebben. Wat was heel leuk en wat viel tegen? Wat zou je heel graag nóg een keer willen doen of wat wil je graag nog doen vóórdat school weer begint waar je nog niet aan was toegekomen?

Die aftelkalender kan heel goed gemaakt worden in de laatste week. Daarin neem je ook de afspraken mee. Hoe gaat het ook alweer in de ochtend? Wat doe je met jouw tas als je thuis komt? Hoe vaak mag je spelen per week en hoe gaat dat in de eerste week na de vakantie? Smeer je zelf je boterhammen? Wanneer leg je je kleren klaar? Wanneer naar naschoolse opvang en wanneer haalt papa/mama/opa of oma jou op? Wanneer is gym of andere schoolse activiteit? Wanneer sport? Enz enz… Duidelijkheid is de key!

4. Gouden tip: verdeel je ochtend in globale stukken

Hebben jullie ook ál-tijd haast in de ochtend? Dan heb ik een gouden tip voor je: Verdeel je ochtend in globale stukken. Ik heb thuis met de kinderen de volgende afspraken:

  • Voor half 8 aangekleed beneden. (extra tip: Als ze op tijd beneden zijn dan smeer ik, anders moeten ze dat zelf doen)
  • Dan tijd voor ontbijten tot 8 uur.
  • 10 minuten voor tanden poetsen/schoenen aan en tas/jas aan.

Voor mijzelf is dit overzichtelijk, want ik weet dat hier voldoende ruimte is en ik niks vreemds vraag van mijn kinderen. Én de kinderen weten waar ze aan toe zijn; “Kijk eens naar de klok, je hebt nog 5 minuten voor die boterham”. Ze weten ook dat als het 8 uur is, de boterham in de ton gaat. Ja, dan gaan ze dus met honger naar school. Geloof mij, dat gebeurd maar een paar keer… Geen punt van maken. Op het moment dat jij jouw kind eigenaar maakt van wel of niet honger-gevoel hebben op school, zal je merken dat zij er ook zelf wat mee gaan doen. Je gaat hiermee strijd uit de weg (lees: minder gedoe in de ochtend) en kinderen eten door omdat ze de gevolgen kennen.

5. Broodtrommel

Hetzelfde geldt voor de inhoud van het trommeltje dat terug komt. Op? Mooi, kind heeft gegeten. Niet op? Dan zal hij/zij wel honger hebben gehad. Haal je schouders op en maak een kop thee met een koekje. (en nee, niet die boterham die van school mee terug kwam en al helemaal geen nieuwe…)

6. Speeldates

Ook een heikel punt zijn die eeuwige speelafspraken na schooltijd. In mijn praktijk komen veelal prikkelgevoelige en/of (hoog)sensitieve kinderen die na de vakantie echt heel erg moeten wennen. Mijn eigen kinderen schaar ik daar ook onder. Uit eigen ervaring én ook uit mijn praktijk weet ik dat het voor die sensitieve kinderen goed is om een rem te zetten op naschoolse activiteiten. En zeker die eerste schoolweek.

De eerste schoolweek na de vakanties hebben onze kinderen geen speelafspraakjes. Dit vertel ik hen duidelijk voordat school begint en ondertussen weten ze ook dat dit de afspraak is. Duidelijkheid zorgt voor minder gedoe.

Er zijn ook kinderen die daar totaal geen moeite mee hebben en geen last hebben van de herpakte structuur en de energie die school kost. Kijk goed naar jouw eigen kind wat hij/zij nodig heeft en speel daar op in. Maar laat al-tijd weten aan jouw kind welke afspraak er is, waarom die afspraak er is en houd je er consequent aan. Klinkt simpel, en dat is het ook! 😊

7. Wat als je kind er tegen op ziet om naar school te gaan?

Maar dan zijn er ook kinderen die het helemaal niet leuk vinden dat school weer begint. Die misschien gepest worden, naar een nieuwe school gaan, voor het eerst naar school gaan, die een jaartje extra hebben gekregen en daar tegenop zien of een vriendje dat niet meer in zijn/haar klas zit. Hoe ga je daar nou mee om? Ook hier weer: maak het bespreekbaar. Het is zo belangrijk dat kinderen zich gezien voelen. Wat vind jouw kind spannend, waar ziet hij tegenop? Wat kan jouw kind in bepaalde situaties doen en hoe kan hij jouw hulp inschakelen? Praten praten praten… en het niet hoeven oplossen. Soms kan het al zo helpend zijn dat jouw kind voelt dat je hem/haar begrijpt. Lukt dit niet en blijf jij je zorgen maken om jouw kind, dan is een kindercoach inschakelen een goed idee om samen te kijken hoe jouw kind lekkerder in het vel kan komen.

8. Tip voor jou van mij

En als laatste een tip voor de mama’s die veel voor de kinderen hebben gezorgd in de vakantie: Op de eerste schooldag van de kinderen maak je een afspraak met de bank, voor koffie… En dan bedoel ik niet de ing of de abn-amro. Geniet van de rust voordat je ze weer gaat missen!

Geniet nog even van jullie vakantie, ik hoop oprecht dat jullie wat aan deze tips zullen hebben. Mocht je zelf nog vragen hebben of tips willen delen laat dan gerust een berichtje achter onder deze blog. Wil je meer weten over mij? Eerder kwam er al een interview online op Vettt over mij en mijn werk als kindercoach.

Loop jij zelf met jouw kind(eren) tegen bepaalde dingen aan? Je mag mij altijd contacten, ik help jullie graag op weg.

Over Yvette

Meer blogs van Yvette lezen? Kijk dan even hier!

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *